Sjukförsäkringskort
När du åker till andra länder i Europa
ska du ta med dig
ett sjukförsäkringskort.
Kortet ger dig rätt att få
nödvändig vård om du blir sjuk.
Kortet gäller inom den
allmänna sjukvården i de länder
som hör till EU och EES
och i Schweiz.
Det gäller inte om du går
till en privat läkare.
Beställ från Försäkringskassan
Du beställer kortet
från Försäkringskassan,
tel. 020 524 524.
Kortet gäller i tre år.
Både vuxna och barn
måste ha egna kort.
Beställ kortet i god tid
innan du åker.
Du behöver inget kort i Norden
Reser du till Norge, Danmark,
Finland eller Island,
behöver du inget kort.
Tillbaka till
Om du blir sjukLättläst