• Skriv ut

Vad är känslor?

Även nyfödda barn har känslor.
Barnet visar sina känslor genom kroppen
och med ansiktet.

När vi växer upp
lär vi oss att sätta ord på våra känslor.
Vi kan säga hur vi känner
och vi lär oss hur världen fungerar.

Allt som vi var med om som barn
visar oss hur vi fortsätter att lära känna värden.
Det betyder att vi lever i nuet
genom det som har hänt förut.

Om du haft en mycket sträng förälder, till exempel
så märker du lättare än andra
om en chef eller lärare är sträng.
Det är lätt att vi alla känner gamla känslor
från när vi var barn.

Det finns åtta grundkänslor.
Läs mer om dessa
via länkarna till vänster





Innehållsansvarig: Yvonne Thörnemyr
Uppdaterad av: Yvonne Thörnemyr 2009-09-10 15:39