• Skriv ut

Träna dina sinnen

Om du oroar dig mycket
eller har ångest
kan du prova den här övningen:

1. Titta noga på tre saker, en sak i taget.
Exempel:
jag ser skuggor på väggen,
jag ser en bokhylla framför mig,
jag ser en bok på bordet.

2. Lyssna på tre olika ljud, ett ljud i taget.
Exempel:
jag hör fläkten i rummet,
jag hör trafiken utanför,
jag hör steg utanför.

3. Känn tre känslor, en känsla i taget.
Exempel:
jag känner att läpparna är torra,
jag känner att fötterna är varma,
jag känner att jag andas lugnt.

4. Sedan gör du samma tre övningar
fast med bara två sinnen, ljud och känslor.

5. Sedan gör du samma övning med bara ett sinne, ljud.

6. När du är färdig börjar du om på nummer 1 igen.

Vill du lyssna på en övning som visar hur det går till kan du trycka på pilen längst ner.

Fokus på sinnesintryck




Innehållsansvarig: Yvonne Thörnemyr
Uppdaterad av: Yvonne Thörnemyr 2009-08-26 17:25