Ett bra sätt att mäta
om man väger för mycket eller för lite
är att mäta sitt BMI, Body Mass Index.
Så här gör du:
Du mäter din längd och din vikt
Exempel:
Du väger 70 kilo
och är 1,60 meter lång.
Då tar du din vikt, 70,
och delar det med din längd, 1,6
gånger två.
Det blir 27,3.
Om du har ett BMI under 19 väger du för lite.
Har du ett BMI på mellan 19 och 25 är det normalt.
Den som har ett BMI på mellan 25 och 30 väger för mycket.
Har du ett BMI på över 30 då är du fet.
De här måtten gäller för vuxna.
Var sitter fettet?
Det är farligare att ha fett runt magen
än över hela kroppen.
Därför ska du mäta hur tjock du är om magen.
Män ska inte vara tjockare än 94 centimeter runt magen
och kvinnor ska inte vara tjockare än 80 centimeter runt magen.
Läs mer om mat via länkarna till vänster