Om fett
Fett är viktigt för kroppen
för det ger kroppen energi.
Men vi ska inte äta för mycket fett.
En vuxen kvinna ska äta 60 gram fett varje dag.
En ung man som använder kroppen mycket
ska äta 100 gram fett varje dag.
Det finns två olika sorters fett.
Mättat fett är hårt fett
och finns i kött.
Om du äter för mycket mättat fett
kan du lättare få sjukdomar i hjärtat.
Omättat fett är mjukt fett
som finns i margarin och oljor.
Omättat fett är nyttigt för hjärtat.
Om socker
Socker ger kroppen mycket energi
men ingen näring.
Tänk på att socker finns i annat som du äter,
inte bara i godis.
Socker finns ofta i maten utan att du vet det.
När du äter godis eller dricker läsk
får du alltid för mycket socker i dig.
Ett glas läsk innehåller 8 sockerbitar.
Därför är det bättre att dricka vatten när du är törstig.
Läs mer om mat via länkarna till vänster