Ät tre måltider varje dag.
Ät mellanmål två eller tre gånger varje dag.
Köp mat som har nyckelhålsmärket på sig.
Sluta att dricka läsk och äta godis.
Ät den mat du tycker om, men ät mindre portioner.
Rör på dig minst trettio minuter varje dag.
Vad är nyckelhålsmärkt mat?
När du köper mat
kan du leta efter mat
som har det gröna nyckelhålsmärket på förpackningen.
Det betyder att maten innehåller mindre fett, socker och salt
men mer fibrer än annan mat.
Maten är alltså nyttigare.
Läs mer om mat via länkarna till vänster