• Skriv ut

Mat

Mat är mycket viktigt för oss människor.
Vi får kraft av maten så att vi kan leva.
Men en del människor äter för att lugna er sig,
för att få tröst,
eller för att de vill ha en belöning.

När människor levde på stenåldern
var det svårt att hitta mat.
Människornas kroppar var vana vid att svälta ibland.

På stenåldern var vi också tvungna att röra på oss mycket
när vi letade efter mat.
Våra kroppar gjorde av med mycket energi.
Det var alltså ganska svårt att bli fet på stenåldern.

Människor blir lätt feta nuförtiden
Men nuförtiden är det inte svårt att få tag i mat
i de rika länderna i världen.
Vi rör oss också för lite.
Allt fler människor blir feta i de rika delarna av världen.

Det är farligt för hälsan att vara för fet.
Man kan få sjukdomar som diabetes,
högt blodtryck och sjukdomar i hjärtat.

Läs mer om mat via länkarna till vänster





Innehållsansvarig: Yvonne Thörnemyr
Uppdaterad av: Yvonne Thörnemyr 2009-09-01 11:25