Kirsten Grönlien Zetterqvist
är lärare vid Högskolan i Dalarna
och på Sigtuna folkhögskola.
Hon undervisar i ämnet religionsfilosofi.
Vi ville tala med henne
om vad som händer med en människa under livet.
Att vara människa betyder att man lever
men också att man vet att man lever.
Kroppens rörelser, våra sinnesupplevelser,
promenader och danser hjälper oss
att förstå att vi lever, säger hon.
Kirsten berättar om rituell dans.
De rituella danserna handlar om liv och död.
Danserna kommer från medeltiden
och från olika gamla folkgrupper.
Hon berättar också om bönen.
Vi ska kunna vända oss till gud
och tala om det som vi har bekymmer med.
Man kan tala med gud om allt.
Om det goda livet vill hon säga
att orden låter gott.
Men vi ska inte skapa ideal
och tro att det goda livet
ska vara på ett speciellt sätt.
Man ska inte tro
att man kan skaffa sig det goda livet
och att man sedan har det för alltid.
Livet förändrar sig hela tiden.
I det goda livet ska vi kunna säga till oss själva
att det duger, det är bra.
För henne betyder det goda livet också
att vara tillsammans med människor som hon älskar,
att vara frisk och att kunna röra på sig.