• Skriv ut

Caroline Krook

Caroline Krook är biskop i Stockholms stift sedan 1998.
Hon blev präst år 1969
och är även utbildad psykoterapeut.

Vi ville tala med henne
för att hon kan mycket om människors behov.

Hon säger att människor känner en brist på tillit idag,
därför mår de sämre.
Vi har mat och bostad
men vi litar inte på oss själva,
våra familjer eller våra ledare.

Själva språket visar hur vi människor har förändrats, säger hon.
Förut sade man att man hade blivit sjukskriven
men idag säger man att man har sjukskrivit sig.
Som om vi själva gör det
utan ett beslut från en läkare.

Läkarna måste ta sitt ansvar mer, säger hon.
Vi behöver människor som vi kan lita på.
Det är inte säkert att människor mår bra
av att stanna hemma sjukskrivna.
De ska få rehabilitering och arbete.
Människor behöver också något att tro på.

Om det goda livet säger Caroline Krook
att man ska kunna svara ja på tre frågor:
Duger jag?
Är jag älskad?
Finns det en mening med mitt liv?

Om man svarar nej på alla tre frågorna
kan man bli sjuk tror Caroline Krook.
Den viktigaste frågan
är den om meningen med livet, säger hon
och berättar om en kvinna hon mötte på ett sjukhus.

Kvinnan var svårt sjuk
men utstrålade ändå värme
och var nöjd med sitt liv.
Kvinnan bad för moder Theresa varje dag
och kände då en mening med sitt liv.

 





Innehållsansvarig: Yvonne Thörnemyr
Uppdaterad av: Yvonne Thörnemyr 2009-09-01 11:17