Alkohol kan vara skönt att dricka
men också farligt.
Dricker du lite alkohol
känner du lugn och ro
men dricker du mer
kan du få besvär med din hälsa.
Om du dricker mycket alkohol under en kväll
kan det hända sådant
som du egentligen inte vill vara med om.
Du kanske själv blir våldsam
eller träffar någon annan som vill bråka med dig.
Dricker du lite alkohol
vågar du kanske mer
och vågar prata med någon du tycker om.
Men dricker du för mycket
kan du inte ha sex.
Mannens spermier kan skadas av för mycket alkohol.
Om du dricker mycket och länge skadas din lever.
Alkohol kan också skada hjärtat, magsäcken och tarmarna.
Du kan också få benskörhet,
bukspottskörtelinflammation och cancer.
Du kan också bli tjock av alkohol
eftersom det innehåller många kalorier.
Ju mer alkohol det är i drycker
desto mer kalorier är det.
Sprit ger alltså fler kalorier än lättöl.
Läs mer om alkohol via länkarna till vänster