Sverige har särskilda avtal
med Algeriet, Australien, Quebéc och Israel.
Algeriet:
Du har rätt till akut sjukvård och akut tandvård.
Australien:
Du har rätt till akut sjukvård och akut tandvård.
Israel:
Du har rätt till vård när du ska föda barn.
Du får betala samma avgift som de
som bor i Sverige.
Du måste kunna visa ditt pass
och tala om din hemadress.
Quebéc:
Du har rätt till akut vård om du arbetar
eller studerar i Sverige under kortare tid än ett år.
Du måste kunna visa intyg från din arbetsplats
eller skola här i Sverige.
Om du inte kan det måste du betala
hela kostnaden själv.
Du måste betala direkt.
När du kommer hem igen
får du vända dig till din försäkringskassa
för att få pengarna tillbaka.
Spara därför kvittot.
Personalen i kassan kan tala om för dig
vilken avgift du kommer att få betala.
Vill du veta mer
Vill du veta mer kan du tala med personalen
i kassan när du söker vård.
Tillbaka till
Du som är utländsk medborgareLättläst