• Skriv ut

Vårdgarantin

Om du plötsligt blir sjuk eller skadad
får du vård på sjukhus eller vårdcentral
så fort som möjligt.
Men om du behöver annan vård
kanske du måste vänta en tid.

Det finns en vårdgaranti
som gäller i hela Sverige.

Målet för vårdgarantin är att:

• du ska få kontakt med en vårdcentral
  eller med sjukvårdsrådgivningen 1177
  samma dag som du söker vård.

• om personen du talar med
  säger att du behöver träffa en läkare
  ska du få göra det inom en vecka.

• om du sedan behöver speciell vård
  ska du få tid för besök inom 90 dagar.
  Barn och ungdomar som mår psykiskt dåligt
  ska få tid för besök inom 30 dagar.

• och om du då behöver en behandling
  ska du få den inom 90 dagar.
  Barn och ungdomar som mår psykiskt dåligt
  ska få tid för behandling inom 30 dagar.

I Landstinget Kronoberg arbetar vi
för att du ska få komma till specialistvården
ännu snabbare.
Vi vill att du ska få vård och behandling
senast inom 60 dagar.

Hjälp hos annat landsting

Om landstinget inte kan ge dig vård
inom den tid som vårdgarantin säger
kan du få hjälp hos ett annat landsting.
Du betalar då bara patientavgiften
och den egna avgiften för sjukresan.

Vill du veta mer

Har du frågor om vårdgarantin
kan du ringa till patientnämnden.
Tel. 0470 58 85 42.

Tillbaka till

Dina rättigheter i vårdenLättläst

 


 





Innehållsansvarig: May Olsson
Uppdaterad av: May Olsson 2011-11-25 13:35