Landstinget har personuppgifter
om alla patienter.
Vem du är, vilka sjukdomar du har
och vilka behandlingar du får
sparas i olika register.
Du har rätt att få veta
I Sverige har vi en lag som säger
att du har rätt att få veta
vilka uppgifter som finns om dig.
Du kan få informationen gratis
en gång om året.
Du måste skriva ett brev
där du ber att få veta
vad som står om dig.
Om något är fel kan du be
att landstinget rättar till det.
Skicka brevet till den vårdcentral eller klinik
som du har fått vård på.
Utdrag ur register
Vill du ha utdrag från alla register
ska du skicka brevet till:
Personuppgiftsombudet
Landstinget Kronoberg
351 88 Växjö
Skydd av personuppgifter
Ibland lämnar vårdgivare och myndigheter
personuppgifter till varandra.
Om du har skyddad identitet
får vi veta det.
Då är vi väldigt noga och lämnar aldrig
ut några uppgifter om dig.
Frågor
Har du frågor om personuppgifter
kan du ringa telefon 0470 58 80 00
eller skicka e-post till
personuppgiftsombud@ltkronoberg.se.
Tillbaka till
Dina rättigheter i vårdenLättläst