• Skriv ut

Din patientjournal

Lagen säger att landstinget
måste skriva anteckningar om dig
i en journal när du söker sjukvård
eller tandvård.
Det är för att vården ska bli god,
säker och trygg.

Journalen berättar om dig

I journalen sparas uppgifter
om undersökningar och behandlingar,
vilken sjukdom du har och
om du har varit inlagd på sjukhus.
Oftast har du rätt
att få läsa din journal.

Du kan också skriva av
det som står i journalen
eller få en kopia av den.
Bara du själv och personalen
som vårdar dig
har rätt att läsa journalen.
Om du inte förstår det
som står i journalen
ska du be någon förklara för dig.

Journalen finns i datorn

Allt som finns skrivet om dig
är samlat på ett ställe.
Det går att se
vilka som har läst om dig.
Det gör att säkerheten blir hög.

Att journalen finns i datorn
gör det lättare för personalen.
Men du får själv bestämma
om du tillåter att personal
på olika vårdplatser
får läsa din journal.

Det är bra om du säger till
så personalen vet
vad de kan säga
om till exempel någon anhörig
ringer och frågar hur du mår.

 

Tillbaka till

Dina rättigheter i vårdenLättläst

 




Innehållsansvarig: May Olsson
Uppdaterad av: May Olsson 2011-04-04 10:20